andreaboqvist

kryddor/örter och dess olika egenskaper

Publicerad 2015-02-18 16:07:00 i tips,

Kanel - Reglerar blodsockret, sänker kolestrolet och har anti-bakteriella egenskaper, bidrar till bättre hjärnfunktion och har en positiv påverkan på matsmältningen. 
 
Ingefära - Stimulerar och förbättrar matsmältningen, den rensar ut slaggprodukter och ökar blodcirkulationen,, anses även ge en bättre förbränning i kroppen och ska hämna ledvärk. 
 
Gurkmeja - Stimulerar av galla som bryter ner fettet i maten samt stimulerar matsmältningen. Har anti-bakteriella egenskaper och används vid förkylning men sägs även kunna hämna t.ex mensvärk. 
 
Kamomill - Svettdrivande, rogivande och inflammationshämmande. Sägs ha en kramplösande verkan på glattmuskulatur, som t.ex vid mensvärk. 
 
Hur använder jag kryddorna/örterna? 
Kanel har jag ofta på kvarg, gröt, i smoothies. Ingefära finns i teet jag dricker (typ dagligen) Gurkmeja har jag aldrig använt mig av och i och med att det är mamma & pappa som står för matinköpen här hemma, även oftast tillagningen så blir det svårt. Kamomill finns även det i tee som jag dricker. 
 
Jag tycker det är kul att upptäcka sånt här, hålla koll på lätta tips som gör kroppen gott utan att krångla till det en massor. Chiliflakes är något jag också använde mig mycket på, lite på mackan eller över maten. Stimulerar fettförbränningen och stabiliserar blodsockret - bra för mig med sådant enormt sockersug - måste jobba bort det!
(info från detta inlägg fick jag ifrån http://www.ortguiden.se)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea Maria Boqvist

Hej! Här möter ni en glad sprallig tjej på 19 år från Skövde. Näst intill gift med spinningcykeln på gymet men har ett hemligt förhållande med bakskafferiet. Tar mig gärna fram på en long/snow-board och då gärna med bra musik i lurarna. Det bästa jag vet är långa sms, långa promenader och långa kyssar. Tycker mindre om maskar, ärtsoppa och missförstånd. varmt välkommen

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela